LEERLINGGERICHT ONDERWIJS
Leerlingbegeleiding
Op onze school willen we dat elke leerling zich gezien en gehoord voelt. Onze leerlingenbegeleiding is erop gericht om het beste uit elke jongere te halen door talenten te detecteren en te ontwikkelen en een veilige, warme leer- en leefomgeving te creëren.
Leerlingenbegeleiding is er voor elke leerling. We werken op maat, want iedere leerling heeft andere noden. We focussen niet enkel op schoolse ontwikkeling, maar ook op de totaalontwikkeling van onze leerlingen. We werken vanuit het zorgcontinuüm waar een brede basiszorg centraal staat.
Onze begeleiding start op de klasvloer. Op onze school werken we aan verbinding tussen leerlingen en tussen leerlingen en leerkrachten. De leerlingenbegeleiding is allesomvattend:
- Heb je nog geen juiste studiemethode? Vind je het moeilijk om schoolwerk te combineren met naschoolse activiteiten? Heb je een leerhindernis die het leren thuis of op school bemoeilijkt? Ben je getalenteerd in een vak of een hobby? Heb je remediëring nodig?…
Wij laten jou groeien! - Voel je je niet goed in je vel? Wil je iets kwijt? Heb je een moeilijke thuissituatie?…
Wij luisteren naar jou! - Ben je benieuwd naar een bepaalde studierichting? Heb je een verkeerde keuze gemaakt?…
Wij zoeken samen met jou! - Ben je ziek (geweest)? Kan je niet voltijds naar school komen? Heb je medische problemen?…
Wij plannen samen met jou!
Jouw start in het secundair onderwijs is belangrijk. Je staat er niet alleen voor. De leerlingenbegeleiding wordt gedragen door ons interne zorgteam en het leerkrachtenteam. Bij specifieke noden kunnen we beroep doen op het CLB en het leersteuncentrum. We zien ouders als essentiële partners in de begeleiding van onze leerlingen.
Samen zorgen we ervoor dat elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen en zich ondersteund voelt in zijn of haar leerproces.
De eerste schoolweek
De overgang van het zesde leerjaar naar het secundair onderwijs is een grote stap. De leerlingen verlaten de vertrouwde basisschool en komen in een nieuwe, grote school terecht. Leerlingen komen in een klas terecht met nieuwe klasgenoten uit verschillende scholen, elk lesuur wordt er van lokaal en van leerkracht veranderd, nieuwe leefregels zijn van toepassing, … Dit vergt een grote aanpassing.
Omdat we deze overstap zo goed mogelijk willen begeleiden, is de eerste schoolweek anders ingedeeld dan de ‘normale’ schoolweken.
De eerste schooldag worden de leerlingen door hun klastitularis onthaald. De klastitularis, die de hele dag zijn/haar klas op sleeptouw neemt, begeleidt zijn/haar leerlingen naar het lokaal, waar ze een uitleg krijgen over het reilen en zeilen van de school. Ze krijgen hun lessenrooster en hun boekenpakket, doen kennismakingsspelletjes en leren hoe Smartschool werkt. Via allerhande activiteiten leren de leerlingen de school en het domein kennen en worden de nieuwe leefregels duidelijk. De directeur zal een welkomstspeech geven aan elke klas.
De eerstejaars gaan onder begeleiding van hun klastitularis op een tweedaagse uitstap met overnachting. Ons doel is elke leerling in de klasgroep te integreren.
De tweedejaars die eveneens door hun klastitularis opgewacht worden, hebben een administratief moment in de voormiddag en spelen ‘Het Groot en Vrolijk Klasspel’ in de namiddag. De directeur houdt voor hen ook een toespraak.
Terwijl de eerstejaars elkaar leren kennen op tweedaagse, staan er voor de tweedejaars tijdens deze twee dagen uitstappen gepland. Zij gaan naar Namen of Luik in het kader van het vak Frans en nemen deel aan een dag vol teambuildingactivteiten in Diest.
Leerlingenraad
De leerlingenraad bestaat uit geëngageerde leerlingen die voorstellen formuleren om het leven op school te verbeteren. Zij organiseren activiteiten voor de leerlingen en vormen de brug tussen directie en leerlingen. De leerlingenbegeleider coördineert de vergaderingen en de activiteiten en houdt op deze manier ook een vinger aan de pols van wat er leeft bij de leerlingen.